مشهورترین جاهای دیدنی لرستان

دسته بندی ها: دسته‌بندی نشده

مشهورترین جاهای دیدنی لرستان
لرستان یکی از استان‌های بسیار زیبای ایران است که گشت‌وگذار در آن بیشتر از نوع طبیعت‌گردی است و به‌واسطه وجود طبیعت فوق‌العاده، به این استان لقب عروس طبیعت را داده‌اند. همچنین لرستان به‌عنوان یکی از نخستین سکونتگاه‌های انسان شناخته می‌شود و ارزش تاریخی بسیاری دارد. در نتیجه در لرستان شاهد عظمت آبشارها و دشت لاله‌های واژگون خواهید بود؛ ضمن اینکه امکان بازدید از قلعه‌ها و دژهای قدیمی را خواهید داشت. با ما همراه شوید تا گوشه‌ای از جاهای دیدنی لرستان را به شما معرفی کنیم.

جاذبه های طبیعی لرستان
دریاچه گهر

دریاچه گهر به نگین اشترانکوه معروف است و به‌عنوان یکی از زیباترین دریاچه‌های ایران سالانه پذیرای هزاران گردشگر از گوشه‌وکنار کشور است. این دریاچه آب شیرین که محل زندگی گونه‌های گیاهی و جانوری متنوعی است، علاوه بر هوای پاک و بی‌نظیر، آب زلال و شفافی دارد و از همین رو محلی ایدئال برای کمپینگ به حساب می‌آید.

دره خزینه
دره خزینه یکی دیگر از شگفتی‌های استان لرستان محسوب می‌شود که از نظر برخی بازدیدکنندگان با دره گرندکانیون آمریکا قابل‌مقایسه است. این دره در اواسط جاده پلدختر به اندیمشک در روستای خزینه قرار دارد و محلی عالی برای کوهنوردی و صخره‌نوردی است که حس هیجان را در شما زنده می‌کند. در واقع دسترسی به این دره با چندین ساعت پیاده‌روی امکان‌پذیر است و در نتیجه به‌دلیل وجود آفتاب استفاده از کفش و کلاه مناسب ضرورت دارد. ترجیحا بازدید از این اثر شگفت‌انگیز طبیعت را به ‌نیمه‌ اول بهار و ابتدای پاییز موکول کنید.
پلی قدیمی به طول ۱۱۲ متر و ارتفاع ۸۵ متر در این دره وجود دارد که افراد شجاع عبور از روی این پل معلق را در برنامه خود می‌گنجانند. رودخانه بزرگ سیمره از این دره عبور می‌کند و همین امر در گذر زمان باعث فرسایش سنگ‌های دره شده و این شکل خاص را به آن بخشیده است. شاید بتوان پیچ نعل اسبی را مهم‌ترین و جذاب‌ترین بخش‌ دره دانست که شگفتی هر بیننده‌ای را به‌همراه دارد.

آبشار بیشه
آبشار بیشه یکی از زیباترین جاهای دیدنی لرستان به حساب می‌آید که در ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ هجری شمسی در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسید. این آبشار که در ۶۰ کیلومتری خرم آباد قرار گرفته است، با ۴۸ متر ارتفاع برای گردشگران جذابیت زیادی دارد. از آنجا که آبشار بیشه در ارتفاعات کوهستانی واقع شده، بهترین زمان بازدید از آن فصل بهار و تابستان است.

دریاچه کیو
دریاچه طبیعی کیو با هفت هکتار وسعت و بین سه تا هفت متر عمق درست در وسط شهر خرم آباد قرار دارد و بازدید از آن به‌راحتی برای همه گردشگران میسر است. این دریاچه رنگ کبودی دارد که علت این موضوع به وجود گونه‌های گیاهی خاص در کف آن مربوط می‌شود. از آنجا که در زبان لری به کبود و تیره، کیو می‌گویند، این دریاچه به این نام خوانده می‌شود.

قایق‌سواری با قایق موتوری، قایق پدالی، جت بات و قایق موزیکال روی دریاچه کیو امکان‌پذیر است. شهربازی کوچک کنار دریاچه نیز انتخاب برخی گردشگران برای استفاده از بازی‌هایی مثل استخر توپ، ترامپولین، یوروبانجی و… است. ضمن اینکه هرساله تعدادی از پرندگان مهاجر به این دریاچه می‌آیند که اگر به پرندگان علاقه داشته باشید، در فصل مناسب از تماشای آن‌ها لذت خواهید برد.

تنگه هلت پلدختر
تنگه هلت پلدختر انتخاب بسیاری از طبیعت‌گردان، صخره‌نوردان و افراد علاقه‌مند به تفریحات هیجان‌انگیز است تا تنگه‌نوردی متفاوتی را تجربه کنند. طول تنگه هلت حدودا چهار کیلومتر است که رفت و برگشت در آن تقریبا چهار تا پنج ساعت زمان می‌برد و از این نظر به توانایی جسمانی خوبی نیاز است. در صورت تمایل می‌توانید در دل طبیعت وحشی آب تنی کنید و خستگی زندگی روزمره را از خود بزدایید. بهترین زمان بازدید از تنگه هلت را می‌توان اواخر تابستان و اوایل پاییز دانست تا به این ترتیب گرمای طاقت‌فرسای هوا مزاحمتان نشود.
این پدیده طبیعی در اثر میلیون‌ها سال فرسایش آب شکل گرفت و گفته می‌شود که ورودی تنگه در گذشته به‌صورت سد یا دریاچه بود؛ هرچند به‌واسطه سیلاب، آب مسیر خود را باز کرد.

تنگه لی لی دورود
تنگه لی لی دورود از طریق فرسایش رود ماربره به وجود آمده و نتیجه آن شکل‌گیری صخره‌های صاف و صیقلی شده است که دره ستارگان قشم را در ذهن تداعی می‌کند. این تنگه آب زیادی دارد و از همین جهت بسیاری از گردشگران از آب‌تنی، آب بازی و حتی شیرجه در آب آن غافل نمی‌شوند. قایق‌سواری یکی دیگر از تفریحات رایج در تنگه است که باید در فضای صخره‌ای تنگی با قایق پدالی حرکت کنید!

دره شیرز کوهدشت
دره شیرز در بخش زردلان کوهدشت و در تلاقی سه استان کرمانشاه، ایلام و لرستان قرار دارد. این دره پنج کیلومتری یکی از خاص‌ترین اشکال زمین‌شناسی ایران را در خود جای داده است و از چشمه تا آبشار و رودخانه‌ای زیبا جزو دیدنی‌های این دره هستند. ضمن اینکه یکی از غارهای آبی استان لرستان به نام پل خدا در انتهای دره واقع شده است. جالب اینکه ویژگی‌های شیرز به این همین اندازه خلاصه نمی‌شود و محوطه‌های باستانی با نشانه‌هایی از زندگی غارنشینی نیز در این محل شناسایی شده است. از آنجا که طبیعت و آب‌وهوای این منطقه در فصل بهار بی‌نظیر می‌شود، بهترین زمان برای بازدید از دره شیرز به حساب می‌آید.

آبشار برنجه شول آباد
آبشار برنجه یا تاف یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی لرستان است که در نزدیکی روستای تاریخی پیر امام و در منطقه شول ‌آباد قرار دارد. این آبشار فصلی که ارتفاع آن بین ۲۰۰ تا ۸۰۰ متر تخمین زده می‌شود، از بالای کوه به بیشه‌ تاف سرازیر می‌شود و جلوه‌ای ناب پدید می‌آورد. برنجه، آبشاری پلکانی به‌صورت سه طبقه ا‌ست که در اوایل فصل بهار، آب آن به بیشترین میزان خود می‌رسد.
رودخانه‌ پرآب زز از این محل جریان دارد و پوشش گیاهی متنوعی شامل انواع درختان گردو، انجیر وحشی، انگور وحشی، زالزالک، تمشک و… در کنار آن، جذابیت مضاعفی به این منطقه بخشیده است. اگر در اردیبهشت ماه به تماشای این آبشار بروید، شاهد دشت زیبای لاله‌های واژگون در نزدیکی آن خواهید بود که تجربه گردشگری متفاوتی را برایتان رقم می‌زند.

جاذبه های تاریخی لرستان
قلعه فلک الافلاک

قلعه فلک الافلاک یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های تاریخی لرستان است که اکثر گردشگران با آن آشنا هستند. این قلعه که با نام شاپورخواست، قلعه اتابکان و قلعه ۱۲ برجی نیز شناخته می‌شود، بر فراز تپه‌ای مشرف به شهر خرم‌آباد قرار دارد. فلک الافلاک که در سال ۱۳۴۸ هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید، در دوره ساسانیان ساخته شد و تا زمان قاجار به‌عنوان مرکز فرماندهی یا محل زندگی حاکمان به کار می‌رفت. این اثر تاریخی که دارای پلان هشت ضلعی نامتقارن با الگوی مستطیلی است، دو حیاط، ۱۲ برج و تزیینات آجرکاری، کاشی‌کاری و گچبری دارد.
هنگام بازدید از قلعه می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید و از موزه مردم‌شناسی لرستان نیز دیدن کنید که در داخل قلعه قرار دارد. در این موزه آثار متعددی از آداب و رسوم مردم لرستان تا اشیای دوره هخامنشی در معرض دید گذاشته شده است.

مناره آجری خرم آباد
مناره آجری یکی دیگر از آثار ارزشمند لرستان به حساب می‌آید که با قدمتی حدود ۹۰۰ سال در جنوب خرم‌ آباد قرار گرفته است. این مناره که حدود ۳۰ متر دارد و قطر پایین‌ترین بخش آن به بزرگی ۵٫۴ متر می‌رسد، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. ۹۹ پله در داخل مناره برای دسترسی به بام آن وجود دارد.
بقایای معماری به‌جامانده در مجاورت مناره نشان می‌دهد که سازه‌های دیگری همچون کاروان‌سرا، مسجد و… در اطراف آن وجود داشته‌اند. این مناره آجری برای هدایت کاروان‌هایی به کار می‌رفت که به طرف شهر شاپورخواست در حرکت بودند تا راه خود را گم نکنند.

مسجد سلطانی بروجرد
مسجد سلطانی که با نام‌های مسجد امام و مسجد شاه نیز شناخته می‌شود، از بناهای تاریخی شهر بروجرد است که در زمان شاه اسماعیل صفوی ساخته شد. این مسجد چهار ایوانی با بیش از ۷۰۰۰ متر مربع وسعت، بزرگ‌ترین مسجد تاریخی غرب ایران محسوب می‌شود. کتیبه‌های متعددی از جنس گچ، سنگ و چوب زینت‌بخش مسجد سلطانی شده‌اند.

گرداب سنگی خرم آباد
گرداب سنگی یا گرداو بردینه، سازه دایره‌ای شکلی است که با استفاده از سنگ و ساروج به دور چشمه‌ای ساخته شد تا آب خروجی از چشمه را ساماندهی کنند و آن را با کانال آب به نقاط مختلف شهر برسانند. این اثر تاریخی که در شمال غرب خرم ‌آباد قرار دارد، به دوره ساسانی تعلق دارد و در تاریخ ۱۸ مرداد ۱۳۵۵ هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

درباره nrank.ir

نوین رنک با هدفه کسب رتبه برتر در کنار شماست ...

امتیاز دهی به پست ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید