غذاهای خوشمزه آذربایجانی

دسته بندی ها: بلاگ اکسین توریست

پلو
پلو یا پیلاو، یکی از غذاهای سنتی آذربایجان و همچنین کشورهای دیگری در آسیا و اروپای شرقی است. این غذا از برنج پخته شده به‌همراه سبزیجات معطر، گوشت سرخ شده و چند نوع سبزی طبخ می‌شود. برای خوش طعم کردن پلوی آذربایجانی از زعفران استفاده می‌کنند. رستوران‌های مختلف هرکدام سبک خاص خود را دارند و این یعنی شما یک طعم خاص را دو بار تجربه نخواهید کرد.

کباب
کباب، این غذای محبوب ایرانی، یکی از پرطرفدارترین غذاها در آشپزی آذربایجانی است و شباهت زیادی به کباب‌های اروپای شرقی و خاورمیانه دارد. انواع مختلف گوشت و سبزیجات فصلی به سیخ کشیده می‌شود و روی زغال طبخ می‌شود. اگر مردم محلی شما را به صرف غذا دعوت کنند، به احتمال زیاد با کباب از شما پذیرایی خواهند کرد. کباب لیولیا (Lyulya Kebab ) نوع خاصی از کباب است که شامل گوشت گوساله‌ای است که به سیخ کشیده شده و روی زغال پخته می‌شود.

حلوا
حلوا یکی از خوشمزه‌ترین شیرینی‌های ایرانیان است. در کشور خودمان انواع خوشمزه حلوا طبخ می‌شود. کشور آذربایجان که اشتراکات فرهنگی زیادی با ایران دارد نیز حلواهای محلی خوشمزه‌ای دارد. اگر به اروپای شرقی و سایر کشورهای خاورمیانه سفر کرده باشید، به احتمال زیاد از انواع حلواهای این مناطق امتحان کرده‌اید. نوع آذربایجانی این شیرینی خوشمزه متفاوت است و فقط در منطقه کوهستانی شکی تولید می‌شود. افراد کمی رمز رسپی این شیرینی را می‌دانند و این امر سبب شده است که این حلوا تا حدودی منحصر به این منطقه باشد.

کوفته بزباش
کوفته‌های بزرگی که در آب گوشت بسیار خوشمزه به‌همراه سیب‌زمینی، نخود و استخوان گوشت گوسفند پخته می‌شود، کوفته بزباش نام دارد. این غذا یکی از سوپ‌های ملی آذربایجان است. بسته به منطقه، سرآشپزان انواع مختلفی از مواد اولیه و ادویه را به آب گوشت اضافه می‌کنند. گاهی آلوی خشک شده نیز در پخت این غذا استفاده می‌شود.

دلمه
گوشت بره چرخ کرده و برنج با سبزیجات و ادویه‌ها ترکیب شده و در کلم برگ یا برگ مو پیچیده می‌شود و دلمه آذرب را شکل می‌دهد.
این غذای آذری بسته به منطقه و فصل، در بیش از ۲۵ نوع مختلف پخته می‌شود. دلمه برگ مو در زمستان و بهار، دلمه بادمجان و فلفل دلمه‌ای در فصل تابستان و دلمه کلم برگ در فصل پاییز طبخ می‌شود.

دوشبارا
دوشبارا نسخه آذربایجانی دامپلینگ است. این غذا از توپ‌های کوچک خمیری پرشده تشکیل شده است و آن را با آب گوشت سرو می‌کنند. معمولا این توپ‌های خمیری را با موادی مثل گوشت چرخ کرده، گوجه فرنگی و پیاز پر و با نعناع خشک، سرکه و سیر نوش جان می‌کنند.

دوگا (آش دوغ)
دوگا یا همان آش دوغ ایرانی، یک غذای سنتی آذربایجانی است که از دوغ، برنج، نخود و سبزیجات تهیه می‌شود. مردم محلی این آش را هم به‌صورت گرم و هم به‌شکل سرد می‌خورند.

باقلوا
باقلوا ریشه‌ای در خاورمیانه دارد. این خمیر چند لایه شیرین با انواع آجیل پر می‌شود و آن را داخل شیره غلیظ فرو می‌برند و حاصل کار، یک شیرینی با طعم بسیار دلپذیر است. مردم محلی در سال نوی ایرانی، یعنی نوروز می‌پزند و فرا رسیدن بهار را جشن می‌گیرند.

درباره nrank.ir

نوین رنک با هدفه کسب رتبه برتر در کنار شماست ...

امتیاز دهی به پست ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید