خوشمزه ترین غذاهای گیلان

دسته بندی ها: دسته‌بندی نشده

کویی تره
یکی از غذاهای خوشمزه و سنتی استان گیلان ” کویی تره ” نام دارد که با ترکیب رب انار با گردوی ساییده و پخته شده و گوجه فرنگی شبیه به یک معجون می شود و زمانی که با سیر، کدو حلوایی، نمک، فلفل، گلپر و زردچوبه تفت داده می شود یک خورش بسیار خوشمزه و لذیذ برای برنج به شمار میرود.

خورش آلو مسما
خورش آلو مسما از آن دسته غذاهای سنتی می باشد که با مرغ، زعفران، روغن، زردچوبه درست می شود. چنانچه در این غذا از آلو قیسی استفاده کردید رنگ بسیار زیبایی به خورش می بخشید.این غذا به همراه برنج سرو می شود. جالب است بدانید که این غذاها برای افرادی که مبتلا به بیماری قلبی و فشار خون بالا هستند بخاطر وجود پرندگان و ماکیان بسیار مفید هستند.

سیر قلیه
” سیر قلیه ” این غذای گیلانی که دستور پخت آن با نکات ویژه اش در آشپزخانه نمناک آموزش داده شده است با طعمی شناخته شده از گوشت اردک یا مرغ و تخم مرغ، لپه، پیاز، سیر تازه، نمک، فلفل زردچوبه درست می شود. گوشت اردک به رنگ تیره است در اکثر غذاهای گیلکی مخصوصاً آن دسته غذا های تیره رنگی که حاوی سبزی هستند از آن استفاده می شود.

اناربیج
” اناربیج ” یکی از غذاهای معروف سنتی شهر گیلان می باشد که در آن گوشت چرخ کرده را به حالت گلوله مانند در می آورند و در روغن تفت می دهند و سپس با مخلوطی از رب انار و آبغوره و کمی سبزی و گردوی ساییده شده می پزند. جالب است بدانید که این غذا شباهت زیادی به فسنجان دارد. و از آن دسته غذاهای مجلسی به شمار می رود که با برنج سرو میشود.

سیرابیج یا سیرابیج
ویج یا بیج یک کلمه ترکیبی در غذاهای مختلف گیلانی می باشد که به معنای سرخ شده است. این غذای ساده گیلانی خیلی سریع آماده می شود و بسیار پرخاصیت و خوشمزه است. رنگ منحصر به فردی در این غذا قابل مشاهده است.
در تهیه این غذای خوشمزه و خوشرنگ زردچوبه، برگ سیر تازه تفت داده شده در روغن، تخم مرغ، زردچوبه، فلفل و نمک استفاده می شود. سیرابیج همراه با برنج سرو میشود.

واویشکا
غذای محلی و سنتی دیگری از گیلان ” واویشکا ” نام دارد که هم با نان و هم با برنج سرو می شود. این غذا را می توان هم با گوشت گوسفند تهیه کرد و هم با دل و جگر گوسفند.
گوجه فرنگی، پیاز، دو قاشق رب گوجه فرنگی، دارچین، روغن، زردچوبه و فلفل مواد تشکیل دهنده این غذای خوشمزه هستند و ترکیب بسیار فوق العاده ای را ایجاد می کنند. چنانچه این غذا را با دل و جگر تهیه کردید توجه داشته باشید که برای بیماران قلبی و سالمندان سنگین است و حتما با احتیاط مصرف کنند.

کباب ترش
” کباب ترش ” از غذاهای معروف سنتی گیلان می باشد که یک طعم بسیار فوق العاده ای متفاوت با تمامی کباب ها دارد در این کباب گوشت گوسفند با مخلوط گردو ساییده شده، رب انار، سیر، دانه های انار ترش، سبزی محلی، پیاز، روغن زیتون ترکیب می شود و سپس به سیخ کشیده می شود و به همراه برنج سرو می شود.

کاله کباب
کاله کباب یکی دیگر از غذاهای سنتی و گیاهی گیلانی به شمار می رود که نسبت به غذاهای دیگر آماده شدن آن سریع است. این کباب با مخلوطی از بادمجان کباب شده، دانه های انار ترش، گردوی ساییده شده، سیر، سبزی محلی یا همان چوچاق، نمک و فلفل تهیه می شود و در عین خوشمزگی خاصیت غذایی بسیار بالایی دارد.

ترش آش
ترش آش به خاطر کیفیت و طعم بی نظیر، حسابش از سایر آش ها جدا است و متمایز از غذاهای گیلان می باشد. این آش همان آش معروف و دلپذیری است که در میان خانم های باردار گیلانی بسیار معروف است ست و آنها به عنوان ویارانه در وعده عصرانه با خوردن این آش دلی از عزا در می آورند. در پخت این غذا لوبیا، نخود، سبزی آش، باقالی و انار یا آبغوره به کار برده می شود و معمولاً با ترب و برگ ترب یا ماهی شور میل می شود.

باقالی قاتوق
از آنجایی که ” باقالی قاتوق ” یکی از معروفترین غذاهای گیلان محسوب می شود پس به طور حتم اسمش به گوشتان خورده است. اگر در سفر خود این غذا را امتحان نکنید یک فرصت طلایی را از دست داده اید چرا که طعم بی نظیر آن محال است از یادتان برود.
برای درست کردن باقالی قاتوق نیاز است که روغن، تخم مرغ، لوبیای پوست کنده گیلان معروف به پاچ باقلا، نمک، شِوِد (نوعی سبزی) و سیر استفاده کنید.

پلو کبابی یا پلا کباب
پلا کباب از غذاهای مجلسی گیلان به شمار می رود که گیلانی ها علاقه بسیار زیادی به این غذا دارند. از موادی که در این غذا به کار می رود می توان به باقالی خشک یا تازه، تخم ماهی شور (اشپل)، پیاز، گردو اشاره کرد. همانطور که از اسم این غذا پیدا است با کته برنج سرو می شود. پیشنهاد میکنیم این غذای خوشمزه را حداقل برای یک بار هم که شده امتحان کنید.

دیبیجا
یکی از غذاهای محلی گیلانی که با ماهی پخته می شود ” دیبیجا ” نام دارد. این غذای دریایی لذیذ طعم بسیار متفاوتی دارد و شما می توانید با انار ترش یا ترشی و انواع برنج های ایرانی مثل برنج صدری یا هاشمی آن را میل کنید.
مواد به کار رفته در این غذا تخم مرغ، انار دون شده، اشپل (ماهی سفید)، کره، گلپر، نمک و فلفل و برگ سیر می باشد. زمان آماده کردن این غذا خیلی کم است و به عنوان وعده شام می شود.

میرزا قاسمی
به جرات می توان گفت که غذای میرزا قاسمی یکی از پرطرفدارترین غذاهای گیلان به شمار می رود غذایی که در زمان ناصرالدین شاه قاجار توسط محمد قاسم خان ابداع شده و گسترش یافت و از آن پس به نام او ماندگار شد. این غذای خوشمزه و عالی روش پخت بسیار آسانی دارد. و طعمی نزدیک به خاویار بادمجان دارد. و البته گزینه مناسبی برای افراد گیاه خوار محسوب می شود.
در پخت ” میرزا قاسمی ” موادی همچون بادمجان، گوجه، تخم مرغ، سیر، زردچوبه، نمک و فلفل سیاه به کار می رود. ناگفته نماند میرزا قاسمی با دو روش دیگر نیز پخته می شود که در آن از مرغ و گردو نیز استفاده می کنند در روشی که از مرغ استفاده می شود معروف به میرزا قاسمی با مرغ می باشد و در روشی که گردو در آن به کار برده می شود به میرزا قاسمی با گردو شناخته شده است و هر دو طعم بسیار خوشمزه ای دارند.

گمج کباب
خورش گمج کباب از آن دسته خورش های لذیذ و مجلسی استان گیلان می باشد که با شنیدن نام آن ممکن است در انتظار یک نوع کباب باشید ولی نکته قابل توجهی که وجود دارد این است که ” گمج کباب ” نوعی خورش گیلانی می باشد که با استفاده از سبزیجات محلی همچون چوچاق تهیه می شود و برای سلامتی بدن بسیار مفید است. در پخت این غذا موادی همچون گردو آسیاب شده، پیاز، سبزی خرد شده، رب انار، آب انار ترش، فیله گوساله، نمک، فلفل و زردچوبه به کار میرود.

بادمجان کباب
” بادمجان کباب ” به عنوان یک غذای کامل به حساب می آید و شما می توانید آن را در وعده ناهار با برنج و یا در وعده شام با نان میل کنید. در تهیه این غذا انتخاب بادمجان بسیار مهم است چرا که اگر بادمجان هایی انتخاب کنید که تخم زیادی دارند باعث می شود که غذای شما تلخ شود بنابراین حتماً دقت داشته باشید که بادمجان هایی را انتخاب کنید که کمترین میزان تخم را دارد. در تهیه بادمجان کباب از موادی مثل پیاز، گردو آسیاب شده، رب انار، روغن، رب آلو، نمک، زردچوبه و فلفل به کار می رود.

ماهی شکم پر یا فیبیج
یکی از غذاهایی که برای سلامتی بدن بسیار مفید است ماهی ” شکم پر ” می باشد. در تهیه این غذا از نمک، گلپر و فلفل برای طعم دار کردن داخل شکم و بدنه ماهی استفاده می کنند. سپس مخلوطی از گردوی ساییده شده، دانه های انار ترش، رب انار، سیر، سبزی های معطر، نمک، آلو، گلپر و فلفل را برای پر کردن شکم ماهی استفاده می کنند و در نهایت با برنج سرو می کنند.

خورش ترشه واش
خورش ترش واش از دیگر غذاهای محلی گیلان می باشد که نام آن برگرفته است از گیاهی به نام شبدر ترشک یا همان ترشه واش می باشد. غذای خوشمزه ی ” ترشه واش ” طعم ترش مزه ای دارد و از ترکیب گیاه ترشه واش، سبزیجات، مرغ، بادمجان، رب آلوچه انار طبخ می شود.
چنانچه به غذاهای ترش علاقه مند هستید پیشنهاد می کنیم در سفری که به این شهر دارید حداقل برای یک بار هم که شده طعم این غذا را امتحان کنید.

کوکو مرغ گیلانی یا چغرتمه (چخرتمه)
” کوکو مرغ گیلانی و یا چغرتمه ” شباهت زیادی به کوکو دارد و با استفاده از مرغ پخته شده بدون استخوان و روغن، پیاز داغ، تخم مرغ یا تخم اردک درست می شود و سپس در نهایت با برنج میل می شود. این غذا به خاطر سریع آماده شدنش طرفداران زیادی دارد.

درباره nrank.ir

نوین رنک با هدفه کسب رتبه برتر در کنار شماست ...

امتیاز دهی به پست ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید