جاذبه های طبیعی و تفریحی کردستان

دسته بندی ها: دسته‌بندی نشده

پارک تفریحی آبیدر
یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی سنندج، پارک کوهستانی آبیدر است که در روزهای آخر هفته مملو از مردم بومی می‌شود. این پارک که روی کوهی بلند قرار دارد، محلی ایدئال برای پیک‌نیک و گشت‌وگذار است؛ به‌خصوص که چشم‌انداز زیبایی از شهر سنندج در زیر پایتان قرار می‌گیرد. در این پارک دیدنی چندین چشمه، باغ و باغ وحش وجود دارد.

غار کرفتو
غار کرفتو یکی از طولانی‌ترین و مهم‌ترین غارهای تاریخی ایران است که نشانه‌های حضور انسان‌ در آن به دوره‌های پیش از تاریخ تا قرن هشتم هجری قمری می‌رسد.از آنجا که بخش‌هایی از غار توسط انسان‌ها تغییر شکل پیدا کرده است، به‌عنوان بزرگ‌ترین غار دستکند ایران نیز شناخته می‌شود. این غار در ۲۰ بهمن ۱۳۱۸ هجری شمسی به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

دریاچه زریوار
دریاچه زریوار یا زریبار از جمله معروف‌ترین جاذبه طبیعی استان کردستان به حساب می‌آید که با طبیعت زیبا و همچنین تفریحات جذابی مانند قایقرانی، پاراگلایدر و ماهیگیری، هر ساله میزبان گردشگران زیادی از اقصانقاط کشور است. این دریاچه که در تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ هجری شمسی در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسید، جزو بزرگ‌ترین دریاچه‌های آب شیرین ایران قرار دارد.
آب دریاچه از چشمه‌های جوشان در کف آن و همچنین آب باران و برف تامین می‌شود و ویژگی مناسب آن موجب شده است که گونه‌های گیاهی و جانوری مختلفی در اطراف دریاچه حضور داشته باشند. محبوب‌ترین غذای کنار دریاچه، ماهی‌های کبابی آن است که به باور گردشگران بهترین ماهی کبابی تمام ایران محسوب می‌شود.

دریاچه سد قشلاق
دریاچه سد قشلاق یا دریاچه سد وحدت در فاصله ۲۰ کیلومتری شمال سنندج قرار دارد که به‌لطف امکانات تفريحى و اسکله قايقرانى، محل مناسبی برای ورزش‌های آبی به حساب می‌آید. این درياچه محل زندگی ماهی‌های مختلفی نظیر ماهى عروس، شاه‌کولى، سياه‌ماهى و غیره است و به همين دليل شرايط ماهیگيرى تفريحى برای علاقه‌مندان وجود دارد.

آبشار گویله
آبشار گویله از جاذبه‌های طبیعی استان است که در مسیر سقز به مریوان و در دل جنگل‌‌های سرسبز منطقه مرزی کردستان قرار دارد. این آبشار با ارتفاع بیش از ۵۰ متر در فصل بهار بسیار پرآب می‌شود و جلوه‌های بسیار زیبایی را به وجود می‌آورد.
از آنجا که فاصله آبشار تا جاده فقط یک کیلومتر است، دسترسی به آن راحت است و علاوه بر تماشای آبشار می‌توانید از فضای سرسبز و دل‌انگیز اطراف آن برای تفریح استفاده کنید.

چشمه باباگرگر
چشمه باباگرگر در روستای باباگرگر در شمال شرق شهرستان قروه قرار دارد. رنگ آب این چشمه مایل به سرخ است و در بعضی مواقع به رنگ زرد مایل به لیمویی تبدیل می‌شود که علت این امر به املاح معدنی در آن مربوط می‌شود. وجود املاح معدنی به‌ویژه گوگرد باعث شده است تا آب آن برای امراض سودایی و پوستی، درمان سوء‌هاضمه، بیماری‌های گوارشی و… موثر باشد.
آرامگاه يكی از امامزادگان به نام سيد جلال مشهور به باباگرگر نیز در این روستا قرار دارد که پس از استفاده از چشمه می‌توانید به آن سر بزنید.

عمارت خسروآباد
مجموعه عمارت و باغ خسروآباد از جذاب‌ترین دیدنی‌های استان کردستان است که بازدید از آن باید در برنامه سفر هر گردشگری قرار بگیرد؛ به‌خصوص که یکی از آثار ملی کشور محسوب می‌شود. بخش‌های مختلف عمارت شامل قصر سلطنتی، ایوان، حمام، اتاق دربان و خدمتکاران می‌شود. این عمارت که در سال ۱۲۲۳ هجری قمری ساخته شد، به‌عنوان مقر حکومت والیان اردلان مورد استفاده بود.

قلعه قمچقای
قلعه قمچقای در سال ۱۳۶۵ هجری شمسی به فهرست آثار ملی ایران اضافه شد و قدمت آن مربوط به هزاره سوم قبل از میلاد است. این قلعه در روستای قمچقای در شهرستان بیجار قرار دارد و ارتفاع دیواره‌های آن به ۲۰۰ متر می‌رسد. تنها راه ارتباطی قلعه با خارج از طریق گذرگاه باریکی میسر است که عبور یک نفر از آن به دشواری صورت می‌گیرد. کتیبه‌ای با نقش هیروگلیف و به خط هراتیک از قلعه قمچقای کشف شده است که جزو قدیمی‌ترین کتیبه‌های نیمه تصویری ایران قلمداد می‌شود.

درباره nrank.ir

نوین رنک با هدفه کسب رتبه برتر در کنار شماست ...

امتیاز دهی به پست ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید